Představujeme miniseriál adventních a vánočních písní z nového zpěvníku. Každý týden před Vánoci postupně představíme jednu ze zajímavých písní. Doprovodí je komentáře Ladislava Moravetze a Elišky Baťové.
Farář Miloš Rejchrt je známým autorem mnohých tzv. rytmických písní, inspirovaných gospelem, spirituálem a různými žánry populární hudby jako swing, blues, folk či sacro-pop. V posledních letech se jeho pozornost obrátila na tvorbu nových modelů psalmodie. Tento způsob zpěvu prezentoval sám autor v hudební dílně „Notujme si žalmy po kralicku“, která proběhla před časem v rámci oslav výročí Kralické bible.
Psalmodie znamená recitace textu biblického žalmu (příp. výběr žalmových veršů) pomocí jednoho hudebního modelu, který je prokládán antifonou (refrénem). Psalmodie není pěveckou technikou, je cvičením, pomůckou na cestě ke společné modlitbě. Otevírá nám nové obzory vnímání biblického poselství. Základním elementem psalmodie je živě mluvené slovo. Jediné, co může celkové dění oživit, jsou jemné důrazy na důležitá slova. Předpoklady pro přednes psalmodie:
Miloš Rejchrt vymyslel nový typ psalmodie, kdy dochází ke kombinaci starobylých veršů žalmů z kralické bible s krásnými nápěvy a barevnými harmoniemi, které navozují příjemnou atmosféru „nebeské kavárny“. Tato koncepce je v souladu s používáním žaltáře. Zpěv žalmů má člověka osvěžovat, a ne jej unavovat (pěvecky). Rejchrtovský model je pro zpěv velmi příjemný jednak proto, že je napsaný ve středním až nižším hlasovém rejstříku a také proto, že je úsporný. Autor většinou nevyužil celý žalm, ale pouze vybrané verše (např. Ž 18, 3. 18. 26. 28. 50). Takové „odlehčení“ má svou legitimitu. S podobným kreativním přístupem se můžeme setkat u mnohých autorů, kteří zpracovávali žalmy pro liturgii v různých tradicích.
Původní autorský rukopis
V době 70. letech tvrdé normalizace se Miloš Rejchrt scházel s katolickým knězem Ladislavem Kubičkem v Benešově nad Ploučnicí, který jej občas při liturgii požádal, aby zazpíval jeden Olejníkův žalm. Zde došlo k prvotnímu impulzu. Rejchrtův tvůrčí zájem o formu psalmodie se ale probudil až poté, co zažil zpěv Ebenových žalmů na jednom ze synodů ČCE, kdy členové zpěvníkové komise prezentovali první ukázky z nepísňových forem, které máme v novém zpěvníku. První nápady vznikaly při náhodném čtení Kralické bible. Při požitku z kralického čtení jej „zarazil nějaký žalmový slogan“, který se posléze stal antifonou. O celé koncepci zpívaného žalmu přemýšlel při procházkách. Velmi mu záleželo na tom, aby slovní rytmus byl v souladu s melodickým rytmem. Celou věc pak dotvářel u klavíru, kdy docházelo nejen k radostnému experimentování, ale také ke škrtání. Z finálního produktu měli mnozí radost při různých bohoslužebných příležitostech a setkáváních, při nichž žalm zazníval. Jsme rádi, že v novém zpěvníku je několik žalmů tohoto typu. Žalm, který předkládáme letos v adventu, je prvotina svého druhu také u samotného autora. Napsal jej pro adventní neděle s představou, že při zpěvu slov „Ty zajisté rozsvěcuješ svíci mou“ se zapalují svíčky na adventním věnci, tak jak to například probíhá při bohoslužbách v Německu. Nechte se tímto původním autorským záměrem inspirovat v nastávajícím adventu.
Ladislav Moravetz