Ač byl Mistr Jan Hus oficiálním církevním koncilem odsouzen jako kacíř, jeho oběť zůstala v paměti českého národa po staletí zachována. Stal se symbolem pravdy, která není pouhou informací, ale poznáním, jež má hodnotu až i oběti života. Navzdory koncilnímu stanovisku, také mnozí čeští katolíci si Husovy památky nepřestali vážit. Také kardinál Josef Beran, když byl v roce 1963 po své mnohaleté internaci komunistickými úřady konečně propuštěn na svobodu (avšak nesměl se vrátit do úřadu ani do Prahy), na 2. vatikánském koncilu v roce 1965 veřejně doporučil znovu se věnovat Husově památce.
Když papež Jan Pavel II. v roce 1990 po prvé navštívil Čechy, zmínil se také, že nastal čas, aby byla památka M. J. Husa nově zkoumána a aby se zvýraznilo dědictví jeho mravní osobnosti. Byl to překvapivý podnět pro mnohé teology i historiky, nejen české. Začali tedy připravovat obsáhlé mezinárodní symposium. To se uskutečnilo koncem září 1993 v bavorském Bayreuthu. Zúčastnilo se ho – a předneslo referáty – téměř 50 znalců jeho díla, a to evangelických, čs. husitských, katolických i sekulárních a to z Čech, Německa, Polska, Švýcarska, Nizozemí, Anglie, Kanady i Ameriky. Téma znělo Jan Hus mezi epochami, národy a konfesemi. Společnou snahou všech účastníků bylo překonávat bolestná traumata minulosti, upouštět od stereotypů myšlení i obrazů nepřítele a učinit kroky ke smíření mezi křesťany.
Další důležitý mezník na této cestě bylo mezinárodní symposium v Římě na Papežské lateránské univerzitě. To se uskutečnilo v prosinci před Vánoci roku 1999. V závěru se ho zúčastnil i prezident Václav Havel a papež Jan Pavel II. Papež pronesl při této příležitosti řeč, z níž citujeme:
Jsem vám všem vděčný za to, že jste přispěli k práci ekumenické komise s cílem vymezit přesněji místo, které Jan Hus zaujímá mezi reformátory církve.
Hus je pamětihodnou postavou z mnoha důvodů. Ale je to zejména jeho morální odvaha, která z něj – tváří v tvář protivenství a smrti – učinila postavu zvláštního významu pro český národ, který byl v průběhu staletí také těžce zkoušen.
Dnes, v předvečer Velkého jubilea (konec tisíciletí) cítím povinnost vyjádřit hlubokou lítost nad krutou smrtí, na kterou byl Jan Hus vydán a nad následnou ranou, která se tímto způsobem rozevřela v myslích a srdcích českých lidí a stala se zdrojem konfliktu a rozdělení.
Rány uplynulých staletí musí být léčeny novým perspektivním pohledem do budoucnosti a nastolením zcela obnovených vztahů. Náš Pán Ježíš Kristus, který je „náš mír“ a „zbořil zeď, která rozděluje“ (Efez 2,14), ať řídí běh dějin vašeho lidu vstříc znovunalezené jednotě všech křesťanů, kterou si my všichni vroucně přejeme pro tisíciletí, na jehož prahu stojíme.
Vyňato z jeho řeči při téže příležitosti:
Husovo vroucí, bytostné přilnutí k Pravdě, k jejímu věrnému následování v hlubokém souladu nejvnitřnějšího přesvědčení a skutku každodenního života, zůstává trvalou výzvou duchovního dědictví našeho národa. Velkým vkladem Jana Husa k evropským dějinám byl princip osobního ručení. Pravda pro něho nebyla jen volně přenosnou informací, ale životním postojem, závazkem a nárokem. Tím se vlastně začala stávat rozhodující společenskou veličinou konkrétní a jedinečná lidská bytost a její nadčasově zakořeněná odpovědnost. Tedy přesně to, co by měla ctít a oč by se měla opírat celá moderní civilizace, nechce-li dopadnout špatně.
Nedlouho po římském symposiu, na Nový rok 2000 pak vydali kardinál Miloslav Vlk a synodní senior Pavel Smetana Společné prohlášení, které bylo čteno ve všech katolických i evangelických kostelech. V něm sdělují českým křesťanům výsledky tohoto římského symposia spolu s obsáhlejšími citáty obou závěrečných řečníků – papeže i prezidenta. Přiznávají, že M. J. Hus předjímal nejen mnohé z pozdější reformace, ale i z mnohem pozdějšího 2. vatikánského koncilu katolické církve. Vyzývají k hledání ve vzájemné důvěře a k odhodlanému svědectví národu v nastávajícím století. Píší mimo jiné:
Na symposiu se potvrdilo, že se různosti mohou stát podnětem k mnohem hlubšímu, vzájemně obohacujícímu pochopení historické skutečnosti. Ukázalo se jak je možno přistupovat k dějinným traumatům s klidnou věcností, pokorou vůči pravdě, která všechny zavazuje a také osvobozuje. V tomto smyslu by se mohlo stát příkladem pro ostatní českou společnost.
Blahoslav Hájek
Máte rádi celocírkevní akce? Chcete vědět o akcích v Bělči, Chotěboři či jinde? Jezdíte na akce pro laiky nebo pro rodiny s dětmi?
Nechte si na svůj e-mail zasílat informace, které vás zajímají.