Na začátku prosince se v Helsinkách sešlo téměř sto představitelů evropských církví a akademiků, aby společně diskutovali o hrozbách „ruského světa“. Ideologie „ruského světa“ podle nich zkresluje křesťanskou víru a legitimizuje válku proti Ukrajině. Církve vyzvaly k teologické jasnosti, morální odvaze a praktické podpoře obětí konfliktu. Setkání se za Českobratrskou církev evangelickou účastnili synodní senior Pavel Pokorný a člen Řídícího výboru Konference evropských církví Petr Kratochvíl. Text závěrečného stanoviska vám přinášíme v plném znění.
Ve dnech 1. až 3. prosince 2025 se v Helsinkách ve Finsku sešlo přibližně 90 církevních představitelů, zástupců církví a národních rad církví, ekumenických partnerů a vědců na konferenci s názvem „Odolávat impériu, podporovat mír. Církve čelí ideologii ruského světa“, kterou uspořádala Konference evropských církví (CEC/KEK) ve spolupráci s Evangelickou luterskou církví Finska a Pravoslavnou církví Finska.
Konference se zabývala naléhavou potřebou, aby církve čelily imperiálním narativům a ideologii „ruského světa“ prostřednictvím upřímné historické analýzy, teologické jasnosti a morální odvahy. Poháněná ideologií „ruského světa“ je válka Ruska proti Ukrajině vojenským, politickým i humanitárním útokem, který způsobil utrpení milionů lidí a zničení stovek tisíc životů. V sázce je jak život a smrt přímo postižených, tak společná budoucnost Evropy, protože válka útočí na demokratické základy, na nichž jsou naše společnosti postaveny.
Od postsovětské éry ruské intelektuální elity a ruská pravoslavná církev formulovaly řadu myšlenek o sociální identitě a politickém expanzionismu pod ideologickým deštníkem „ruského světa“ (Russkii mir). „Ruský svět“ byl propagován jako kulturní, duchovní a geopolitický prostor, stejně jako sféra vlivu a odlišná civilizace. Tyto myšlenky často postrádaly vnitřní soudržnost a stíraly hranice mezi politickou ideologií a teologií, což vedlo ke zkreslení křesťanské víry. Do roku 2020 se spojily do imperiální ideologie, která sloužila k ospravedlnění neprovokovaného útoku Ruska na Ukrajinu jako „svaté války“ a dokonce preventivně slibovala odpuštění hříchů vojákům vinným z válečných zločinů.
Tato ideologie navazuje na dřívější ruské teopolitické doktríny, jako jsou „Moskva, třetí Řím“ a „Svatá Rus“, a na sovětský expanzionismus. Ideologie „ruského světa“ popírá národní identitu Ukrajinců a sousedních národů, stejně jako jejich právo na sebeurčení. Na základě dualistického pohledu na svět vykresluje Západ – s jeho důrazem na lidská práva, demokracii, liberalismus, rovnost pohlaví a individuální autonomii – jako zlo, kterému musí Rusko čelit v takzvané „metafyzické bitvě“ za „tradiční hodnoty“, které Rusko údajně brání. Ruská pravoslavná církev nadále poskytuje kvaziteologickou a institucionální podporu invazi, čímž umlčuje nesouhlasné hlasy ve vlastních řadách duchovenstva a dalších členů.
Zároveň však nadále využívají ekumenické vztahy k prosazování „tradičních hodnot“, k překrucování ruské invaze jako aktu sebeobrany a k odporu proti mezinárodnímu odsouzení agresivních činů Ruska.
Řekněme to jasně: tvrzení, že smrt vojáka ve službě automaticky očišťuje od hříchů a je považována za obětní čin, je heretické, stejně jako je heretické popisovat ruskou invazi na Ukrajinu jako „svatou válku“ a vykreslovat Rusko jako „katechonní stát“ – sílu, která brání globálnímu zlu.1
Ideologie „ruského světa“ představuje zkreslení evangelia v samém jeho základu. Každý člověk nese obraz Boží – otisk, který nelze vymazat, absorbovat ani předefinovat jiným. To je základ křesťanského chápání lidské osoby: člověk stojí před Bohem v nezmenšitelné důstojnosti, před národem, kulturou nebo civilizací. Žádná ideologie nesmí tuto skutečnost podřizovat svým vlastním cílům. Ideologie „ruského světa“ však místo Kristovy lásky a míru hlásá nenávist a válku. Pro křesťany nemůže nikdy existovat „svatá válka“. Válka je neslučitelná s učením a příkladem našeho Pána Ježíše Krista.
Úkolem církví je postavit Krista do centra. Tradiční pojetí třech úřadů Krista nám může poskytnout jasnou orientaci, mimo jiné proto, že je přijímáno napříč ekumenickými hranicemi. Zaprvé, Kristus se nám zjevuje jako král. Kristus však není králem, který utlačuje a vládne násilím. Od Krista se učíme, že vládnout znamená sloužit a pomáhat chudým a marginalizováným. Za druhé, Kristus se nám zjevuje jako prorok. Jako takový stojí Kristus v tradici proroků Starého zákona. Proroci volají proti nespravedlnosti. Od Krista se učíme, že být prorokem znamená mluvit pravdu mocným. Za třetí, Kristus se nám zjevuje jako kněz. Jeho kněžství poukazuje na společenství církví a sílu modlitby, poradenství a uzdravování. Od Krista se učíme, že se sjednocujeme v modlitbě a nářku před Bohem. Takto mohou Kristovy tři úřady jasně vymezit, co znamená jako církve odolávat impériu a podporovat mír: sloužit s nasazením, mluvit směle a modlit se vytrvale.
S ohledem na naši křesťanskou odpovědnost se zavazujeme převzít Kristovo královský, prorocký a kněžský úřad. Jako součást našeho společného svědectví v rámci iniciativy Cesty k míru (Pathways to Peace Initiative) potvrzujeme následující kroky – formulované v rámci dvou propojených cest „Odolávání impériu“ a „Podpora míru“ – a vyzýváme naše církve a organizace, aby učinily totéž:
1 Kázání patriarchy Kirilla, 25. září 2022, a XXV. Světová rada ruského lidu, 27.–28. března 2024.
zdroj: tisková zpráva organizátorů; překlad: Jakob Vocke; foto: CEC/Kinga Majewska
Máte rádi celocírkevní akce? Chcete vědět o akcích v Bělči, Chotěboři či jinde? Jezdíte na akce pro laiky nebo pro rodiny s dětmi?
Nechte si na svůj e-mail zasílat informace, které vás zajímají.